Pressemeddelelse om digital TV

Pressemeddelelse fra antenneforeningerne: Nørhalne Antenneforening, Biersted Antenneforening, Birkelse/Ryaa Antenneforening og Sulsted Antenneforening.

Antenneforeninger tager hul på de digitale muligheder.

Antenneforeninger tilbyder fra 1. maj 2009 deres medlemmer digitale muligheder der beviser, at kabel-tv nettet langt fra har udspillet sin rolle, men tværtimod er med helt i front.

De fire antenneforeninger: Nørhalne Antenneforening, Biersted Antenneforening, Birkelse/Ryaa Antenneforening og Sulsted Antenneforening har indgået et samarbejde for at tilbyde medlemmerne Digitalt Kabel-tv. Det bliver YouSee, der skal levere både analoge og digitale signaler, og dermed sørge for at medlemmerne af de fire foreninger får adgang til den nye teknologi.

Digitalt Kabel-tv betyder, at de mange fladskærms-tv der står ude i stuerne nu får nyt liv. De skarpe billeder og Dolby Digital Surround Sound lyd giver en helt ny tv-oplevelse, der bliver fuldstændig unik, når man slår over på de digitale kanaler, der sender i HD-kvalitet.

Antenneforeningernes medlemmer kan fortsat vælge mellem to pakker, der indeholder de tv-kanaler, der kendes fra det analoge signal. Det er disse kanaler der fra 1. maj også tilbydes digitalt. Derudover får den enkelte gratis en række ekstra digitale bonus-kanaler.

Digitalt kabel-tv giver antenneforeningens medlemmer helt nye muligheder som f.eks. mulighed for at sidde hjemme i sofaen og leje film direkte via fjernbetjeningen og få Danmarks største TV-Guide direkte på skærmen. Alle medlemmer får mulighed for selv at sammensætte sine yndlingskanaler i en favoritpakke.

De fire antenneforeninger understreger, at det digitale signal er et tilbud til medlemmerne. Hvis man er tilfreds med sit analoge signal, kan man uden problemer fortsætte med det fremover på samme vilkår som hidtil. At det analoge signal fra Frejlev-senderen slukkes har ingen indflydelse på kabel-tv.

De fire antenneforeninger vil i løbet af foråret både udsende mere information til deres medlemmer og afholde informationsmøder om de nye muligheder.

Facts om Digitalt Kabel-tv

·          For at modtage det digitale signal, skal man enten have et tv med DVB-C tuner samt en kortlæser eller en digital boks, der kan købes eller lejes hos YouSee

·          For at se tv i HD-kvalitet skal man dels have adgang til tv-kanaler, der sendes i HD-kvalitet og dels have en digital boks, der kan vise HD-signaler.

·          Digitalt tv giver mulighed helt nye tjenester som leje af film via tv’et, at pause live-tv og starte forfra på en udsendelse, der allerede er i gang.

På vegne af de 4 antenneforeninger

Med Venlig hilsen

Evan Skjelmose

Formand for Biersted Antenneforening